Algemene voorwaarden

Definities

Hands @ Home: Alle bestaande en eventuele toekomstige vennootschappen dewelke met Hands @ Home bv verbonden zijn, en betrekking hebben op dienstencheque activiteiten. De opsomming is niet limitatief en kan mogelijk wijzigen naar aanleiding van overnames en/of fusies alsook andere wijzigingen verband houdend met de vennootschapsstructuur.

Hands @ Home bv
Brusselsesteenweg 87
2800 Mechelen

Ond.-Nr.: BE0844.417.464

Klant: De particulier die beroep doet op diensten geleverd door Hands @ Home bv.

Werknemer: De persoon die een arbeidsovereenkomst dienstencheques heeft afgesloten met de erkende onderneming Hands @ Home bv.

Huishoudhulp: De werknemer zoals beschreven. Diensten voor particulieren die uit activiteiten bestaan in de woonplaats van de particulier zoals het schoonmaken van de woning, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden en boodschappen doen.

Waarde van de dienstencheque: De werkelijke waarde van de dienstencheque voor de erkende onderneming, zijnde de inruilwaarde van de dienstencheque. De waarde van de dienstencheque wordt bepaald door de bevoegde overheid.

Artikel 1 – Algemene bepalingen

Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het gebruik van dienstencheques als betaalmiddel door de klant voor het leveren van huishoudhulp van huishoudelijke aard.

Hands @ Home biedt volgende diensten aan:

  • Schoonmaken van de woning en de ramen
  • Wassen en strijken
  • Kleine occasionele naaiwerken
  • Bereiden van maaltijden enkel in het huis van de klant
  • Dagdagelijkse boodschappen

De medewerkers mogen geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn noch lid van het gezin, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de klant. De klant meldt dit aan Hands @ Home indien dit het geval is.

Artikel 2 – Werkuren en prestaties

De klant doet beroep op Hands @ Home voor huishoudelijk hulp op vooraf bepaalde dagen en contractuele uren.

Het definitieve werkschema wordt opgesteld door Hands @ Home in overleg met de klant en de medewerker.

De klant zorgt ervoor dat de opgelegde taken geen zodanige werkdruk veroorzaken dat zij nefaste gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de medewerker.

Artikel 3 – Ter beschikking stellen van materieel

De klant stelt het materieel en de producten ter beschikking die voor de uitoefening van de activiteit noodzakelijk zijn. De materialen zijn in goede staat.

De klant waarborgt de goede staat en werking van de door hem ter beschikking gestelde hulpmiddelen. Het is strikt verboden om de medewerker oplosmiddelen of niet-geëtiketteerde producten te laten gebruiken. Een volledige materiaallijst staat vermeld op de veiligheidsfiche.

Artikel 4 – Betalingen

De klant is zelf verantwoordelijk voor de geldigheid en echtheid van de papieren dienstencheque.

Een dienstencheque kan enkel gebruikt worden voor het vergoeden van gepresteerde arbeidstijd. Alle andere kosten kunnen niet met een dienstencheque betaald worden.

Hands @ Home vraagt uitdrukkelijk aan de klant om tijdig nieuwe cheques te bestellen indien zijn/haar voorraad bijna uitgeput is. Bij niet-tijdige betaling zal Hands @ Home de totale waarde van de cheque op de huidige datum, terugvorderen van de klant.

Elektronische dienstencheques

De klant voorziet dat er altijd voldoende dienstencheques op de elektronische portefeuille staan. De huishoudhulp registreert zijn/haar prestaties op de dag van de prestatie met behulp van een app.

Als de huishoudhulp zijn/haar prestaties niet kan registreren, voert Hands@Home de prestaties manueel in. Manueel ingebrachte prestaties dienen door de klant manueel bevestigd te worden.

Papieren dienstencheques

De klant betaalt onmiddellijk bij uitvoering van de diensten met door hem ondertekende en gedateerde dienstencheques aan de medewerker van Hands @ Home. Er wordt één dienstencheque betaald per gepresteerd uur. De betaling kan uitsluitend door middel van dienstencheques; contante betaling is verboden.

Bijkomende vergoeding

De klant verbindt er zich toe om een bijkomende vergoeding van € 0,50 per uitgekeerde dienstencheque aan Hands @ Home te betalen.

De bijkomende vergoeding wordt op het einde van elk trimester gefactureerd. De betaaltermijn is 14 dagen na verzending van de factuur. De betaling dient te gebeuren middels overschrijving.

Hands @ Home behoudt zich het recht om de hogervermelde bijkomende vergoeding eenzijdig te verhogen en/of de wijze en modaliteiten van de facturatie eenzijdig te wijzigen. De gebruiker zal hiervan op voorhand in kennis gesteld worden, en zal in dat geval over een redelijke termijn beschikken om de overeenkomst kosteloos te beëindigen vooraleer de nieuwe prijs in werking treedt.

Artikel 5 – Betalingsvoorwaarden

Alle geleverde prestaties zijn onmiddellijk betaalbaar door middel van dienstencheques.

Indien de klant geen cheques voorradig heeft, dient een tegoedverklaring ingevuld en bezorgd te worden aan Hands @ Home. Er worden geen bijkomende kosten gerekend indien de openstaande gepresteerde uren binnen een termijn van 14 kalenderdagen worden aangezuiverd.

Indien de klant in gebreke blijft, wordt € 10,00 aangerekend bij een eerste aangetekende verwittiging en € 20,00 bij een tweede aangetekende verwittiging.

Bovendien zal, wanneer dan nog niet betaald, de volledige waarde van de dienstencheque, op datum van de prestatie, aangerekend worden en op de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder aanmaning een intrest verschuldigd, gelijk aan de intrest voorzien in de wet van 2 augustus 2001 op de betalingsachterstand met een minimum van 6% en tevens een forfaitaire schadevergoeding voor administratiekosten en 10% van het verschuldigde bedrag met een minimum van € 25,00.

Artikel 6 – Activiteiten

In geen geval mag de medewerker van Hands @ Home andere activiteiten uitvoeren dan huishoudelijk werk.

Activiteiten als kinderoppas, verzorging van dieren en onderhoud van hun behuizing, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen, alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, … zijn verboden.

Artikel 7 – Hygiëne en veiligheid op de werkplek

De medewerker van  Hands @ Home moet in hygiënische omstandigheden kunnen werken. Bij herhaaldelijke onhygiënische situaties wordt de hulp stopgezet.

De klant geeft op vraag van Hands @ Home een aantal inlichtingen die noodzakelijk zijn voor het vrijwaren van een gezonde en hygiënische werkomgeving van de medewerker.

De klant verbindt zich ertoe de medewerker steeds in veilige omstandigheden te werk te stellen. De medewerker kan onveilige situaties melden aan Hands @ Home. Bij aanhoudende veiligheidsproblemen kan de hulp worden stopgezet.

In geval van onmiddellijk gevaar mag de medewerker de arbeidsplaats verlaten.

Artikel 8 – Algemene afspraken

De medewerker van Hands @ Home mag niet bellen tijdens de werkuren, tenzij noodzakelijk voor de dienst.

De medewerker van Hands @ Home bewaart de huissleutel van de klant enkel wanneer de klant daartoe de schriftelijke toelating geeft en de consulent van Hands @ Home heeft verwittigd.

  • De medewerker van Hands @ Home mag niet roken tijdens het werk.
  • De medewerker heeft bij een ononderbroken prestatie van minstens 3 uren recht op een betaalde pauze van 10 minuten.
  • De medewerker van Hands @ Home mag geen giften aan nemen.
  • De medewerker van Hands @ Home mag in geen geval de woning van de klant de woning te vroeg verlaten.

Artikel 9 – Non-discriminatie

Hands @ Home biedt de klant een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de klant waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de klant.

De klant mag ten opzichte van de medewerkers geen onderscheid maken op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd.

Artikel 10 – Afwezigheid medewerker van Hands @ Home

De werknemer van Hands @ Home mag na akkoord van de werkgever de vakantie dagen waarop hij/zij recht heeft opnemen. Dit zijn de wettelijke vakantiedagen. Na akkoord van Hands @ Home dient de werknemer onmiddellijk de klant op de hoogte te stellen van haar/zijn verlof.

In geval van ziekte dient de werknemer haar/zijn eerste klant op de hoogte te brengen.

Indien gewenst, zoekt Hands @ Home vervanging, gedurende de periode dat de reguliere werknemer afwezig is. Indien het kantoor een vervanging heeft voor de klant wordt de klant hiervan op de hoogte gesteld.

De betaalde feestdagen, de feestdagen die in een weekend vallen en op een andere moment zullen gecompenseerd worden, zullen eind november van het lopende jaar meegedeeld worden voor het volgende werkjaar.

Hands @ Home brengt vooraf de klant op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema. Bij een onvoorziene omstandigheid (ziekte, overmacht, vakantie, omstandigheidsverlof van de medewerker) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door Hands @ Home.

Vervanging van de vaste medewerker kan niet worden gegarandeerd. Indien er toch vervanging voorzien wordt, kunnen zich wijzigingen voordoen in werkuren en/of datum.

Artikel 11 – Afwezigheid klant

Alle afwezigheden worden gemeld aan Hands @ Home, niet aan de medewerker.

De klant heeft recht op gedurende maximaal 4 weken per kalenderjaar de dienstverlening van Hands @ Home af te bellen.

De klant dient het kantoor goed op voorhand op de hoogte te brengen van haar/zijn verlof. De klant verbindt er zich toe het kantoor ten laatste 3 weken op voorhand op de hoogte te stellen van de afwezigheid.

Indien de klant zich niet houdt aan bovenvermelde termijnen dan worden, behoudens overmacht, de voorziene prestaties aangerekend. Iedere situatie van overmacht wordt beoordeeld door de raad van bestuur van Hands @ Home.

Als de medewerker de voorziene taken niet kan uitvoeren door nalatigheid van de klant, zal de klant voor de voorziene prestaties moeten betalen.

Artikel 12 – Wijziging contractuele uren

Elke wijziging in het contractueel aantal uren en/of dag dient aangevraagd te worden  aan      Hands @ Home, waarna een aanpassing van uw contract wordt opgemaakt en toegestuurd.

Let op, u dient rekening te houden met de 4 weken opzegtermijn als u beslist om uw contractuele uren te verminderen. (zie art.14)

Artikel 13 – Verlies en diefstal

De klant neemt de zorg in acht omtrent waardevolle zaken.

Bij vermoeden van diefstal door de medewerker dient de klant steeds de consulent van Hands @ Home te verwittigen.

Bij diefstal door de medewerker dient de klant onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een PV te laten opmaken.

Hands @ Home kan op geen enkel moment aansprakelijk gesteld worden voor diefstal.

Artikel 14 – Verzekeringen

Hands @ Home staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de medewerker van Hands @ Home het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval op weg van en naar het werk.

Hands @ Home sluit een verzekering af voor schade toegebracht aan de klant. In geval van schade dient de klant de consulent van Hands @ Home onmiddellijk op de hoogte te stellen. Er is geen tussenkomst, noch door hands @ Home noch door de medewerker voor het bedrag van de vrijstelling van de polis burgerlijke aansprakelijkheid onderschreven door Hands @ Home. Verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid wordt door de klant afgesloten (meestal is dat de familiale verzekering).

De klant wordt vergoed, onder volgende voorwaarden:

  • Er is geen vergoeding wanneer de schade minder dan € 200,00 bedraagt.
  • Voor schade onder € 200,00 kan noch de huishoudhulp, noch Hands @ Home aansprakelijk gesteld worden
  • Indien de schade € 200,00 of meer bedraagt, blijft het bedrag tot € 200,00 ten laste van de klant.
  • De vergoeding vindt pas plaats na akkoord van de verzekeringsmaatschappij aangesteld door Hands @ Home.

Artikel 15 – Welzijn op het werk

Hands @ Home is als werkgever verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en zijn uitvoeringsbesluiten, alsook voor de bepalingen van het KB van 17 mei 2007 betreffende de bescherming tegen geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk.

Artikel 16 – Stilzwijgende aanvaarding

Elke klant die weigert het contract ondertekend terug te sturen maar die wel de prestaties aanvaardt van de werknemers van Hands @ Home, wordt geacht alle bedingen van dit contract uitdrukkelijk en onherroepelijk te hebben aanvaard. Hands @ Home is in dit geval gehouden om aan te tonen dat zij het contract aan de klant heeft overgemaakt met verzoek dit ondertekend terug te bezorgen.

Artikel 17 – Camera’s

(wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, BS 31 mei 2007) – Gelet op CAO nr. 68 en de camerawetten met het oog op het recht van werknemers op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, is de klant ertoe gehouden Hands@ Home op voorhand te informeren m.b.t. de aanwezigheid van camera’s binnen of buiten de woonplaats.

Verborgen camera’s in de woning van de gebruiker zijn in ieder geval strikt verboden.

Artikel 18 – Verwerking van persoonsgegevens

Hands @ Home verzamelt en verwerkt de persoonsgegevens die van de klant die ontvangen worden met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de aankopen, de boekhouding en direct marketing.

De volledige uiteenzetting van de europese privacy wetgeving, betreffende de bescherming van natuurlijke personen, is verwerkt in een addendum bij dit contract.

Artikel 19 – Klachten

Indien de klant niet akkoord is met de prestaties zoals deze worden aangerekend, dient schriftelijk protest overgemaakt te worden aan de consulent van Hands @ Home binnen 8 dagen na de betwiste prestatie. Klachten die toekomen na deze termijn, worden niet meer behandeld.

Artikel 20 – Duur van de overeenkomst/opzegging

Deze overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Deze overeenkomst is, ongeacht de duurtijd, steeds door beide partijen opzegbaar. Zowel de klant als Hands @ Home kunnen per aangetekend schrijven met een minimale opzeggingstermijn van 4 weken (postdatum), tenzij bij wederzijds akkoord onmiddellijk, de overeenkomst opzeggen.

Vakantieperiodes van de klant worden niet opgenomen in de opzegtermijn.

In de volgende gevallen wordt deze overeenkomst van rechtswege ontbonden:

Indien de erkenning van Hands @ Home in het kader van de dienstencheques wordt geschorst of ingetrokken.

Wanneer er geen dienstencheques meer worden uitgegeven en de klant er geen meer bezit na stopzetting van de uitgave.

Artikel 16 – Betwistingen

Betwistingen omtrent deze overeenkomst worden behandeld door de bevoegde rechtbank van het rechtsgebied van de maatschappelijke zetel van Hands @ Home bv, namelijk arrondissement Mechelen.

Laatste update: 21/12/2021

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x